Sajt és Egészség

A sajtkészítés során felhasznált értékes nyersanyagoknak és a természetes technológiáknak köszönhetően a különböző típusú sajtok tápanyagtartalom vonatkozásában előkelő helyet foglal el egészséges táplálkozásunkban.

A sajt koncentrált formában különböző mértékben tartalmazza a tej értékes összetevőit, hiszen tejből vagy tejszínből készül. A sajt a legfontosabb kalciumforrásunk: a sajtok kalciumtartalma 400-800 mg közt mozog 100 g-ban. 100 g kemény sajt a teljes kalciumszükségletünket és a napi foszforszükségletünk 40%-át biztosítja. A sajt nélkülözhetetlen zsírban oldódó vitaminokat biztosít szervezetünk számára: így például a tej A-vitamin tartalmának 80%-a a sajtban is megtalálható.

Szív-és érrendszeri betegségek megelőzésében nagy jelentősége van. Számos, e témában végzett tudományos vizsgálat kimutatta, hogy megfelelő mennyiségű kalcium, kálium és magnézium bevitele hozzájárul a magas vérnyomás kockázatának csökkentéséhez. A tejtermékek közül a sajtról bizonyosodott be, hogy a benne lévő egyes összetevők révén (savófehérje, egyes zsírféleségek, kalcium, foszfor) védő hatással rendelkezik a fogszuvasodással szemben. A sajtban található fehérje, mégpedig a kazein, mérsékli a szuvasodást okozó baktériumok savképzését és a lepedékképződést.

A sajt fogyasztása teljesítőképességünkre is hatással van: a tejből és tejtermékekből felvett fehérje feltétlenül szükséges és pótolhatatlan az emberi szervezet számára. A rendkívül értékes tejzsír szervezetünk zsírban oldódó A- és E-vitaminokkal való ellátása szempontjából igen fontos.

A sajt táplálkozás-élettani értékét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy tejből készül, amiről pedig tudjuk, hogy rendkívül hasznos és tápláló eledelünk. A sajt koncentrált formában különböző mértékben tartalmazza a tej értékes összetevőit.

A sajt fontos a csontok számára: A sajtok fogyasztásával a kalciumon kívül jelentős mennyiségű magnéziumhoz, cinkhez és foszforhoz juthatunk hozzá. 10 dkg Pannónia sajt például tartalmazza egy felnőtt ember napi kalcium szükségletének 80%-át. 1 kg Pannónia sajt előállításához ugyanis 11 liter tej szükséges, ami magas kalcium-tartalmat biztosít - rendszeres fogyasztásávavl megelőzhető a csontritkulás. 100g lágy sajt napi kalciumszükségletünk kb. 30%-át, foszforszükségletünknek pedig kb. 15%-át fedezi.

A kemény sajtok vonatkozásában ezek a számok magasabbak: napi foszforszükségletünk 40%-át, illetve teljes kalciumszükségletünket képes 100g termék biztosítani.

Laktózérzékenyek is fogyaszthatnak sajtot

Az érlelt sajtok szénhidráttartalma a hosszú érési időnek köszönhetően szinte jelentéktelen, mindössze 2% körüli. Egyes sajtokban azonban egészen minimális, illetve egyesekben egyáltalán nincs laktóz. Ez azok számára hasznos információ, akiknek tejcukor-érzékenység miatt emésztőrendszeri panaszaik vannak. A Pannónia sajt a hosszú érlelésnek köszönhetően egyáltalán nem tartalmaz tejcukrot, ezért laktóz érzékenyek minden korlátozás nélkül fogyaszthatják. A magyar piacon kuriózumnak számít a Medve márka által kínált Laktózmentes kockasajt, melyet szintén bátran fogyaszthatnak laktóz-érzékenyek is. A következő táblázat azt szemlélteti, hogy a tej különböző vitaminjainak átlagosan mekkora hányada kerül át a sajtokba: nikotinsav, folsav, aszkorbinsav - 20%, riboflavin, biotin - 30%, piridoxin, pantoténsav - 40%, B12 vitamin - 50%. 

A sajtok zsír- és energiatartalma változó, ezért különböző típusú étrendekbe meghatározott mennyiségben jól beilleszthető. A magasabb, kb. 30% zsírtartalmú úgynevezett zsíros sajtok, mint például a Pannónia sajt energiaértéke 100g termékben 1500KJ. A félzsíros sajtok zsírtartalma 20% alatt, míg a sovány sajtoké 10% alatt marad, így energiatartalmuk is lényegesen alacsonyabb.

A tejtermékeknek a magas vérnyomás megelőzésében, illetve étrendi kezelésében is nagy jelentőségük van. Számos, e témában végzett tudományos vizsgálat kimutatta, hogy megfelelő mennyiségű kalcium, kálium és magnézium bevitele hozzájárul a magas vérnyomás kockázatának csökkentéséhez. Tudjuk, hogy a sajtok mindhárom tápanyagban, de legfőképp kalciumban gazdagok. Kedvezőtlen viszont, hogy általában véve magas a sajtok nátriumtartalma, ami pedig éppen a magas vérnyomás kockázatát növeli, s különösen a nátriumra érzékeny egyéneknél jelenthet gondot.

A fogszuvasodásról ismert, hogy egyetlen igazán jó ellenszere létezik, ez pedig a megelőzés. A tejtermékek közül a sajtról bizonyosodott be, hogy a benne lévő egyes összetevők révén (savófehérje, egyes zsírféleségek, kalcium, foszfor) védő hatással rendelkezik a fogszuvasodással szemben. Ebben a védekezésben több folyamat játszik szerepet: a fehérje, mégpedig a kazein, mérsékli a szuvasodást okozó baktériumok savképződését és a lepedékképződést, a sajtban lévő zsírtartalom mikroba-elleneshatású, a kalcium és a foszfor pedig a nyál vegyhatásának növekedésével járul hozzá a védelemhez. ennek köszönhető, hogy ajánlott termékei közé vette fel a Laktóz Érzékenyek Társasága is.

- MINDENT A SAJTRÓL -